Roekenbosch, eerst het geld, dan de mensen

15 februari 2019

Roekenbosch, eerst het geld, dan de mensen

Afgelopen dinsdag behandelde de gemeenteraad het voorstel over het afbouwen van het vakantiepark Roekenbosch. Als SP waren we duidelijk over dit voorstel; daar kunnen we niet mee instemmen. Het voorstel werd echter met een meerderheid aangenomen.

Blitterswijck is een klein, homogeen en mooi dorp. De burgemeester noemde het zelfs ‘de parel aan de Maas’. De bewoners van Blitterswijck hebben dat gevoel al lang niet meer. Men voelt zich door de gemeente Venray behandeld als ‘het lelijke eendje’ waar mee gedaan kan worden wat men wil.

De bewoners van Blitterswijck hebben de laatste jaren al heel wat over zich heen gekregen. Van AZC tot Arbeidsmigranten. Was het AZC eenmaal in het hart ingesloten, zo werd het ook weer bruusk uit het hart gerukt. De bewoners dachten steeds constructief en coöperatief mee aan deze soms snel veranderende situaties. Nu worden zij voor de zoveelste keer voor min of meer voor een voldongen feit gesteld. Zij hebben het terechte gevoel dat ook hier ‘winstbejag boven leefbaarheid’ wordt gesteld. Na het besluit door de meerderheid van de gemeenteraad zal dit gevoel alleen nog maar versterkt worden.

"Is dit een gemeenteraad die voor haar burgers opkomt?"

Het voorstel van de gemeente om 50 tot 60 woningen te behouden voor de huisvesting van 250 arbeidsmigranten onder beheer van de firma Otto is wat de SP betreft het meest slechte voorstel.

We hebben het al vaker aangegeven: we zijn een voorstander van kleinschalige huisvesting van arbeidsmigranten verspreid over de gehele gemeente Venray onder beheer van de enige echte verantwoordelijke in zake huisvesting, namelijk Wonen Limburg. Door de arbeidsmigranten onder beheer van Otto of soortelijke firma’s te laten wonen zet men deze mensen onder een dubbele druk van diezelfde firma. Immers hun huur wordt direct ingehouden van hun loon en dat maakt de afhankelijkheid en daarmee de kwetsbaarheid alleen maar groter. Dit vinden we on onwenselijk.

Liever zagen wij dat de woningen die de komende 10 jaar nog blijven staan allemaal onder beheer van Wonen Limburg zouden komen. Daar zouden mensen die snel woonruimte nodig hebben en arbeidsmigranten gebruik van kunnen maken. Daarmee zou de beheersbaarheid worden vergroot en kan het wantrouwen in de buurt worden weggenomen. En geef ook nieuwe plannen een kans. Bewoners in het dorp denken niet voor niets mee. Zo zou zowel het Roekenbosch als het dorp Blitterswijck weer ‘de parel aan de Maas’ kunnen worden.

Een droom, zo blijkt.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.