h

Publieksactie Maaslijn

27 oktober 2014

Publieksactie Maaslijn

Samen met veel betrokkenen, waaronder de SP, wordt er vandaag 27 oktober een publieksactie gehouden op het treinstation te Venray.

De drukbezette Maaslijn bezorgt veel reizigers een hoop irritatie. Vanaf maandag 27 oktober 2014 worden er extra langere treinen ingezet om de steeds hogere reizigersaantallen goed te kunnen vervoeren. De SP heeft hier samen met andere partijen zich jarenlang hard voor gemaakt zoals op het dossier Maaslijn en Veolia een bloemlezing van te vinden is.

Het kan nog beter vindt de SP, zoals dubbelspoor en als het even kan electrisch. Inmiddels is ook de Provincie Limburg hiervan doordrongen en worden daar de nodige stappen in gezet.

Om dit onder de aandacht te brengen wordt met de provincie Limburg als initiatiefnemer samen met stewards van Veolia kopjes koffie aan de reizigers aangeboden. De SP ondersteund dit initiatief en zal aan deze publieksactie deelnemen.

Zie ook:

Reacties

Het is goed dat er extra lange treinen worden ingezet. Minder goed is het als je machinisten hebt die vervolgens niet ver genoeg doorrijden waardoor de hefbomen aan weerzijden gesloten blijven en daardoor gevaarlijke situaties ontstaan omdat mensen er onder door kruipen of waardoor mensen niet in staat zijn het perron te verlaten en hun eventueel aansluitend vervoer missen óf waardoor ze de (verlengde) trein, ook al is die op tijd evenals de reiziger zelf, toch gaan missen.
Verder zou er ook aandacht moeten komen voor het gedrag van conducteurs bij Veolia. Hoewel het minder erg is dan voorheen - de begindagen van Veolia - gedragen de conducteurs zich erg dictatoriaal en vertonen ze geen spoor van enig empathisch vermogen. Veolia-conducteurs lijken alleen bestaansrecht te hebben als wandelende agressieve geldplukkers van reizigers die ergens een - vaak! - klein foutje hebben gemaakt en daarvoor hoge boetes krijgen. Klantvriendelijkheid is er vaak niet meer bij; een snauw of grote mond wordt eerder uitgedeeld. (Er is natuurlijk af en toe wel een goedbedoelende conducteur en voor zo iemand is een verhaal als dit erg kwetsend. Maar moet het daarom maar niet verteld worden?).
Nu weet ik wel dat er veel agressie is tegen heel veel mensen in Nederland in alle dienstverlenende sectoren en ook tegen o.a. conducteurs. Maar zou niet eens goed onderzocht moeten worden in hoeverre conducteurs vaak zelf agressief gedrag oproepen óf, nog erger, eigenlijk zelf de agressor zijn! Uit hoofde van hun functie lijken zij door opgetrommelde politie al bij voorbaat hun gelijk in de zak te hebben. Ik ben zelf aangewezen op het openbaar vervoer. Ik handel naar eer en geweten als het gaat om mijn gedrag of om een geldig vervoersbewijs. Toch klopt er iets niet als je elke keer wanneer je in de trein zit bang moet zijn voor binnenvallende veolia-gestapo. Er mag dan geklaagd worden over de NS en over conducteurs in het algemeen. Toch kan Veolia niet tippen aan de NS. Daarom pleit ik er van ganser harte voor om Veolia zo snel mogelijk te vervangen voor de NS. Misschien zelfs moet er gewoon weer 1 spoorvervoerder komen voor heel Nederland. Net al vroeger, vanouds en vertrouwd de NS, de Nederlandse Spoorwegen. Gemoedelijk, betrouwbaar, klantvriendelijk én efficient. Mijn boodschap zal duidelijk zijn: als oudere zit ik met angst en zorg in een Veolia-trein. En dat hoort niet!

Dan kan je er wel voor pleiten, maar de machinisten en conducteurs worden gewoon dan door de ns overgenomen. Dus ja dezelfde chagerijnen zal je blijven tegen komen. Want de ns is verplicht ze allemaal over te nemen. Dus dat

Reactie toevoegen

U bent hier