Absurde bomenkap gaat door, de SP ook!

10 november 2014

Absurde bomenkap gaat door, de SP ook!

De Venrayse gemeenteraad heeft de motie bomenkap van de SP met 14 stemmen tegen en 13 voor verworpen. De absurde willekeurige kap van bomen gaat door. De SP gaat door met acties tegen de bomenkap: Kàppen met kappen! Tot die tijd, maak bezwaar!

De SP vindt het jammer dat de motie het niet gehaald heeft. Ronald van Hal, raadslid en voorzitter van de afdeling: “Ik vindt het echt oprecht jammer dat de motie nipt verworpen is. Dat is uiteraard democratie, dat betekend alleen niet dat je daar bij hoeft neer te leggen. We staan hierin niet alleen. Dat de motie nipt verworpen is betekend dat de nodige mensen zich afvragen of het wel zo’n goed plan is. En ik hoor ook van veel mensen die de bomenkap echt absurd vinden. Ruim 270 mensen steunden ons door de petitie in te vullen. De reacties daarbij spreken voor zich. Hele straten worden leeggekapt en dan moet de groenbeleving in stand worden gehouden!?”

Wat de SP stoort is het willekeurige karakter van de bomenkap. Vooral overlast gevende bomen zouden worden gekapt maar dit blijkt in de praktijk boterzacht. Ronald van Hal: “De Amerikaanse eiken aan de Merseloseweg zijn een goed voorbeeld. Die moesten het veld ruimen omdat ze door de wortelopdruk het wegdek kapot zouden maken. Een van de bewoners maakte heel terecht bezwaar. Een gemeenteambtenaar kwam kijken en oordeelde dat het wel meeviel. De bomen bleven de hakbijl bespaard. Dat geeft het vermoeden dat er maar willekeurig een aantal bomen zijn gekozen en dat geeft toch te denken.”

Wat gaat de SP nog doen om de absurde bomenkap tegen te gaan? Elianne Sweelssen: “Ik word regelmatig gebeld door mensen die zich afvragen wat ze tegen deze echt onzinnige en  absurde bomenkap kunnen doen. Ze moeten zeker bezwaar maken bij de gemeente. We weten dat er vanuit de gemeente wordt bekeken of de bomen dan kunnen blijven staan. Maar garantie geeft dit niet. In mijn wijk, Veltum, zijn de bomen na het bezwaar maken gewoon gekapt. Ik was zo woest hierover. Dat is geen goeie zet van een gemeente die zegt met haar burgers te willen meedenken naar oplossingen.”

Je zou denken dat als mensen bezwaar maken dan de bomenkap van de baan is maar dit is niet zo, zegt Ronald van Hal: “De gemeente wil de bezuiniging hoe dan ook inboeken. Dus als er bomen worden gespaard doordat mensen bezwaar maken worden die bomen gewoon ergens anders in de gemeente gekapt. Daarom gaan we onze acties uitbreiden. Was dit nu alleen beperkt door het aan de kaak stellen van de bomenkap maar nu wordt het serieuzer. We gaan protesteren bij de bomen zelf, hoe en op welke manier bekijken we per plek. Overigens niet makkelijk want de kaplijst met data die we van de gemeente gekregen hebben klopt niet. Soms wordt er al vroeger gekapt dan op de lijst staat. We gaan ieder geval een actuele lijst vragen. Overigens maken we er geen toestanden van, veiligheid van iedereen staat voorop maar we gaan wel proberen te vertragen of te stoppen. We hopen dat bewoners en bezwaarmakers ons hierbij willen bijstaan."

Mensen die getroffen zijn door de bomenkap en bezwaar willen maken kunnen het voorbeeld van een bezwaarschrift gebruiken wat bij dit artikel is toegevoegd. Dit kan per e-mail naar de gemeente worden toegestuurd

Reacties

Hoe kan de SP tegen het boomkappen zijn,zelfs op plaatsen waar de veiligheid van wandelaars met rollator in het geding is en zelfs gewone wandelaars.De trottoirtegels komen ongelijk liggen.

Beste Miny,

Lees onze eerdere berichten hierover, dan staat het antwoord er namelijk gewoon tussen, we zijn nl niet tegen de kap van bomen die verkeersonveilige situaties veroorzaken.