Zwerfafval

17 februari 2014

Zwerfafval

Venray is een rel rijker. De gemeente weigert Red Stars een opgelegde boete voor het opruimen van vermeend dumpafval te vergoeden. Vrijwel alle politieke partijen staan op hun achterste benen. Verkiezingst(r)ijd, of niet?

Hoe het zit: Red Stars zamelt oud papier in. Contractueel is vastgelegd dat Red Stars zwerfafval binnen een bepaald gebied rondom de inzameling opruimt. Op een dag zet iemand rotzooi neer in de buurt van het inzamelpunt. Red Stars voelt zich niet verantwoordelijk om het op te ruimen. De gemeente, gepind op de afspraken in het contract, maant Red Stars de zaak op ruimen. Omdat Red Stars dat niet doet, ruimt de gemeente de rotzooi zelf op en stuurt Red Stars een boete. Hoezee, het conflict is geboren?

We dienden afgelopen dinsdag 28 januari jl. een motie in met betrekking tot de ontstane ruzie tussen gemeente en Red Stars. Eigenlijk is het te gek dat zulke meningsverschillen door de gemeenteraad moeten worden behandeld. Blijkbaar is het nodig om een volwassen professionele dienstverlenende instelling als de gemeente weer aan tafel te krijgen met een veel kleinere tafeltennisvereniging die bijna louter draait op goedgemutste vrijwilligers. David tegen Goliath!

Nu is van de opstelling van beide partijen wel wat te zeggen. Nederland is nog steeds geen bananenrepubliek. Het heeft geen zin om afspraken te maken als je die toch niet (kunt) nakomen. Dat men elkaar aan de afspraken houdt is dan ook niet het probleem. Tenminste als afspraken helder en duidelijk zijn omschreven. En dat is echt hogere wiskunde om dat goed te omschrijven. Daarnaast, mag je van een vereniging die louter draait op vrijwilligers verwachten dat ze ook de rotzooi opruimen dat door anderen opzettelijk is gedumpt? Dat ligt er maar net aan wat je met elkaar afspreekt en wat daar moreel van te vinden is. Het contract dat Red Stars en gemeente met elkaar afgesproken hebben is hierin niet erg helder. Natuurlijk moet Red Stars, binnen bepaalde grenzen, het zwervende afval opruimen wat ontstaat door het ophalen van oud papier. Maar als ik daar nu opzettelijk mijn bankstel daar nu dump, is dat dan ook zwerfafval?

De vraag is of gemeente en Red Stars zich hebben gerealiseerd wat de impact van het contract is wat ze samen besloten hebben. Een ander niet onbelangrijk punt is de ongelijke machtsverhouding tussen gemeente en Red Stars. De gemeente heeft misschien sec gezien de juridische kant aan hun zijde ook al is het nogal vaag omschreven. Red Stars kan altijd nog naar de rechter stappen. Maar moet je dat doen voor 447 euro? De gemeente kan op haar beurt besluiten dat het contract op enkele misschien toch wel een heel klein beetje veel aan de nogal vage kant is, je kunt immers niet alles tot op de komma dichttimmeren.

Het leven is geven en nemen, ook als afspraken niet altijd duidelijk zijn. Op je strepen staan omdat je groter en sterker bent en je dat veroorloven kunt dient geen enkel doen. Verstandige volwassen mensen blijven hierover met elkaar praten. En daar waar dat niet lukt, is er altijd nog de SP!