Nachtapotheek adieu?

31 mei 2016

Nachtapotheek adieu?

Eind april verscheen er een klein artikel in de Peel en Maas. Onopvallend bijna. De nachtapotheek zou gaan sluiten. Twee keer per nacht zou er nog maar medicatie worden uitgegeven. Over een alternatief was ook al nagedacht: een taxi mag voortaan de medicatie vanuit Venlo naar Venray brengen. Opnieuw een stukje zorg dat uit Venray verdwijnt.

We hebben in ons land de zorg die door huisartsen wordt gegeven op zich goed georganiseerd. In bijna elke wijk zit wel een gezondheidscentrum waar je de huisartsen voor het uitkiezen hebt en een apotheek om je medicatie te kunnen ophalen. Ook na sluitingstijd kun je, als je op tijd hebt besteld, bij sommige apotheken de medicatie uit de muur trekken als ware het een sappige frikandel. Je hoeft er nog net geen muntgeld in te gooien. Toegegeven, ik trek liever een frikandel uit de muur dan medicijnen, maar goed, het is een elegante oplossing.

Eenmaal na sluitingstijd wordt het een ander verhaal. Wie acuut een dokter nodig heeft kan nog steeds 112 bellen. En is het niet zo acuut maar wel nodig dat je naar de dokter gaat is er altijd nog wel een huisartsenpost in de buurt. Zover is het allemaal nog te doen. Heb je na sluitingstijd medicijnen nodig van de apotheek wordt dat een ander verhaal. Kon je tot voor kort hiervoor terecht bij de apotheek naast de huisartsenpost. Nu moet een taxi uit Venlo worden aangerukt om je medicijnen te laten bezorgen in Venray. Die taxi’s rijden vast en zeker gratis!

Hoeveel apotheken hebben we in Venray? Ja, ruim een handvol. Blijkbaar zijn ze niet in staat om in de nacht medicijnzorg te organiseren. Is dit echt niet op een een of andere innovatieve manier dicht bij huis op te lossen zonder dat medicijnen, die toch al in Venray in de la liggen te wachten, nu helemaal vanuit een andere plaats ver weg van Venray moeten worden aangerukt. Het is te gek voor woorden? We kunnen het tenslotte toch ook na de openingstijden uit de muur trekken? En dan het aanleveren van de medicijnen door een taxi. Dat kost geen geld? Daar moet geen chauffeur voor opblijven? Een liter diesel kost? Nou gratis is het zeker niet!

Nu heeft mopperen op de nachtapotheek niet zo heel veel zin. Zij krijgen een vergoeding per uitgifte. En met twee a drie uitgiftes per nacht hou je de tent niet draaiend. Blijkbaar zijn zorgverzekeraars niet bereid om fatsoenlijke apothekerszorg in de nacht te faciliteren. Ze hebben miljarden aan zorggeld op de planken liggen, maar een apotheek in de nacht openhouden zit er niet in. Zorgverzekeraars zijn zo op doelmatigheid gericht en in hun bezuinigingsdrift zo ver doorgeslagen dat we daar nu al de gevolgen van merken: medicijnen die niet meer te verkrijgen zijn. Je zult maar (chronisch) ziek zijn. Nog even en medicatie gaat op de bon!

Zorgverzekeraars geven liever het geld uit aan een jaarlijks terugkerend en geldverslindend overstapcircus. Dat overstapcircus kost 500 miljoen per jaar. Met dat geld kan de dienstapotheek elke nacht wel een eeuw lang voor openblijven! Hoe lang zal het nog duren voordat ook de huisartsenpost uit Venray verdwijnt en dat mensen die medicatie nodig hebben ook de taxi zelf moeten gaan betalen?

Wordt het niet eens tijd om zorgverzekeraars te laten stoppen met hun overstapcircus? Zo blijft er meer geld over om apothekers te betalen zodat zij medicijnzorg in de nacht kunnen blijven organiseren. Hoeven we ook geen dure medicijntaxi te laten rijden. Je zult je medicijnen toch maar snel nodig hebben. Ach kan je altijd de nog dure 112-zorg bellen. Het mag namelijk wat kosten!

Ronald van Hal

Voorzitter SP Venray

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.