h

Maaslijn binnenkort sneller en schoner

17 september 2016

Maaslijn binnenkort sneller en schoner

Binnenkort zal de Provincie Limburg een besluit gaan nemen om geld beschikbaar te stellen om de Maaslijn deels van dubbelspoor te voorzien en volledig elektrisch te maken. Dat werd hoog tijd want het nieuwe schooljaar is begonnen en de treinen zitten weer bomvol.  

Al in 2012 deed de SP onderzoek en lanceerde een actie om de problemen op de Maaslijn onder de aandacht te brengen. Volledige verdubbeling van het spoor en volledig voorzien van elektrische bovenleiding is nodig om de drukte op de Maaslijn in goede banen te leiden. Het is niet voor het eerst dat de SP zich vastbijt in de Maaslijn. In 2007 met de start van Veolia kwam de SP ook al in actie. Stinkende, luidruchtige en trage afdankertjes van de NS waren toen de oorzaak. Daar kwam verbetering in toen de nieuwe treinstellen werden ingezet. Sindsdien is het vervoer op de Maaslijn verbeterd maar ook veel drukker geworden. Verdubbeling en het elektrisch maken is een logische volgende stap. Zo wordt de Maaslijn sneller en schoner. Het is aan de vasthoudendheid van de SP te danken dat die eerste stappen nu gezet worden. 

Zie ook:

Reacties

De Maaslijn zou eigenlijk bijna helemaal dubbelsporig moeten worden tussen Roermond, Venlo en Nijmegen en helemaal geëlektrificeerd. Daarnaast is het handiger als sommige spoorwegovergangen op de Maaslijn verdwijnen, daar ondertunneling komt en er eventueel intercity's overheen gaan rijden. Er is daar ruimte genoeg voor het verdubbelen van het spoor en de spoorbrug bij Cuijk kan eventueel van een fietsbrug worden voorzien. Op het station van Venlo kan de voetgangerstunnel doorgetrokken worden naar het zuiden van de stad en de perrons van langere overkappingen voorzien.

Jules, de Maaslijn wordt dubbelsporig. Dit soort trajecten duren echter een hele tijd.

Reactie toevoegen

U bent hier